29.10.2018 - Diamond Like Carbon for the Fast Timing Micro Pattern Gaseous Detector

Oggi 29 ottobre 2018, alle ore 15.30, in diretta streaming dalla Sala Convegni del CEDAD - CEntro di Fisica applicata, DAtazione e Diagnostica del Dipartimento di Matematica e Fisica "Ennio De Giorgi"
dell'Università del Salento, il dott. Piet Verwilligen della sezione INFN di Bari terrà un seminario dal titolo:

"Diamond Like Carbon for the Fast Timing Micro Pattern Gaseous Detector"

Il seminario sarà trasmesso sul canale YOUTUBE del CEDAD raggiungibile dal sito www.cedad.unisalento.it o direttamente da:

____________________________________________________________

ABSTRACT:

The present generation of Micro-Pattern Gaseous Detectors (MPGDs) are radiation hard detectors, capable of dealing with rates of several MHz/cm^2, while exhibiting good spatial resolution (≤ 50 μm) and modest time resolution of 5–10 ns, which satisfies the current generation of experiments (High Luminosity LHC upgrades of CMS and ATLAS) but is not sufficient for bunch crossing identification of fast timing systems at FCC-hh.

Thanks to the application of thin resistive films such as Diamond Like Carbon a new detector concept was conceived: Fast Timing MPGD (FTM). In the FTM the drift volume of the detector has been divided in several layers each with their own amplification structure. The use of resistive electrodes makes the entire structure transparent for electrical signals.

The Fast Timing MPGD (FTM) project seeks to improve the time resolution with one or two orders of magnitude with respect to conventional MPGD detectors, aiming at a time resolution of the order of 500 ps and reach ultimately 100 ps, maintaining all advantages such as high rate capability, high spatial resolution and radiation hardness.

Ref. prof. L. Calcagnile