12.06.2019 - The Maximum Entropy Principle at work in some problems of biological flavor

Oggi, 12 Giugno 2019, alle ore 15.00, in diretta streaming dalla Sala Convegni del CEDAD - CEntro di Fisica applicata, DAtazione e Diagnostica del Dipartimento di Matematica e Fisica "Ennio De Giorgi" dell'Università del Salento, il Prof. Adriano Barra dell'Università del Salento, terrà un seminario dal titolo:

"The Maximum Entropy Principle at work in some problems of biological flavor"

Il seminario sarà trasmesso sul canale YOUTUBE del CEDAD raggiungibile dal sito www.cedad.unisalento.it o direttamente:

_____________________________________________________

ABSTRACT

In the talk the Maximum Entropy Principle will be revised, both by a statistical mechanics (i.e. "physical") and by a statistical inference (i.e. "mathematical") perspectives, then it will be applied it to construct two minimal models whose usage is becoming pervasive to analyze several biological datasets, namely

1) the Hopfield model to capture neural dialogues in a cortical module of the brain, as painted by the Hebb rule for learning.

2) the XY model to capture polarization in the collective dynamics of leukocytes during migration toward cancerous cells in LabOnChip experiments.

The underlying idea is to show, informally, how tools originally stemmed from Physics can be opportunely adapted to work far away their original field of application.